Nejlepší kanceláře jsou v průměru menší, zato kreativně zařízené. Toto je deset nejkvalitnějších

Kanceláře roku The Park
Kanceláře roku The Park

Špičkovým pracovním prostředím a kancelářským designem se může pochlubit hned deset vítězů již sedmého ročníku soutěže Kanceláře roku. Odborná porota vybírala ze 75 přihlášených prostor, které na rozdíl od minulých ročníků nejsou pouze ve velkých městech. Porotci si pochvalovali vysoce kreativní zpracování interiérů a zaujala i obecně menší plocha jednotlivých prostor.

V kategorii Hub & Co-working kanceláří zvítězily prostory Scott.Weber Workspace, které navrhli architekti ze studia Prochazka & Partners
V kategorii Hub & Co-working kanceláří zvítězily prostory Scott.Weber Workspace, které navrhli architekti ze studia Prochazka & Partners

Soutěž Kanceláře roku si klade za cíl oceňovat a podporovat kvalitu pracovního prostředí a kancelářský design. Kromě standardních firemních kanceláří se stále více do popředí zájmu se dostávají tzv. huby a co-workingové prostory, proto nebylo divu, že právě tento typ pracovního prostředí byl jednou ze soutěžních kategorií. Jeho vítězem se staly prostory nabízené společností Scott.Weber Workspace.

Organizátory soutěže o nejlepší kanceláře v zemi pak letos potěšil větší zájem o účast, díky čemuž mohli i vysledovat nové trendy v oblasti zařizování kancelářských prostor. Přihlášky do soutěže mohly posílat nejen samotné firmy, ale i architektonická studia. Soutěž již posedmé organizovala společnost Prochazka & Partners se svými partnery. Do klání se letos přihlásilo 75 kanceláří, jež se utkaly o vítězství v devíti kategoriích. Svou speciální cenu pak ještě udělila i odborná porota.

Kvalita je nejen ve velkých městech, ale i v regionech

„Letošní ročník soutěže Kanceláře roku ukázal, že kanceláře jsou stále nejdůležitějším místem pro pracovní setkávání. Oproti loňskému ročníku pozorujeme rostoucí zájem o naši soutěž a největším trendem kromě pokračující kvality regionálních realizací bylo určitě snížení podlahové plochy soutěžních kanceláří. To ukazuje jednak na to, že kvalitní architektura není pouze doménou největších měst a velkých korporací, ale i na to, že budování nadstandardního zázemí pro zaměstnance je klíčové i pro regionální firmy jakékoliv velikosti,“ říká Radek Procházka, zakladatel soutěže Kanceláře roku.

Zatímco vloni byla průměrná podlahová plocha soutěžních realizací 1200 m2, letos se průměr pohyboval okolo 950 m2. Důvodem je zejména větší regionální zastoupení soutěžících, které tvoří již přibližně polovinu soutěžních firem. „I přes přibližné snížení podlahové plochy o cca 15 % během covidu kanceláře zůstávají nejdůležitějším místem pro práci a řada firem postupně po původním nadšení postupně odchází od modelu, kde převažuje home office nad prací v kanceláří,“ všímá si Radek Procházka.

Tuzemské a nadnárodní korporace v kancelářském designu a vybavení zohledňují stále častěji společenskou odpovědnost a uhlíkovou stopu použitých materiálů. Například jejich podlahové krytiny jsou dnes již takřka výhradně vyrobené z recyklátů. Velkým trendem v designu kancelářských prostor je rovněž modularita s důrazem na funkčnost a design celkové realizace. Kanceláře, které mohou být během chvíle proměněny na přednáškovou místnost či naopak, jsou výhodné zejména pro menší prostory.

Z pohledu funkce, designu, ale i vybavení kanceláří také stále zůstává důraz na tom, aby nabídly co nejvíce míst pro setkávání. Od nich pak zaměstnanci vyžadují, aby svým vybavením připomínaly domácí bydlení nebo oblíbenou kavárnu. Zároveň pak hrají v nově vznikajících pracovištích čím dál větší roli akustika a mobilní mikrokanceláře pro soustředěnou práci.

Oborná porota

V porotě soutěže se letos sešli přední odborníci kancelářského trhu – Petr Zahálka (ProInterier), Jiří Zavadil (Vitra), Jaroslav Vendl (SilentLab), Oleg Haman (Obec architektů), Eva Le Peutrec (E-Studio) a Radek Procházka (Prochazka & Partners). Ti hodnotili interiéry z hlediska výjimečnosti a designu prostor, inovací (technologické, materiálové, praktické), atmosféry a především kvality pracovního prostředí a uspokojení potřeb zaměstnanců. Napříč všemi kategoriemi porota ocenila i atraktivitu pracovního prostředí a nakolik je kancelář příjemným a pohodlným místem k práci.

Zaměstnavatelé si uvědomují, že kvalitní, ohleduplné a zdravotně nezávadné kanceláře jsou klíčové i z pohledu jejich atraktivity na trhu práce. Zejména mladší generace zaměstnanců se totiž zajímá o to, zda budovy mají certifikace i z pohledu udržitelnosti, kvality vzduchu, hladiny hluku a celkové pracovní pohody.

Jsme sociální tvorové

„V ohledu důležitosti kanceláři pro vznik a rozvoj inovací ve firmách souzním s myšlenkami ředitele společnosti OpenAI, který tvrdí, že obzvláště pro mladé technologické firmy není práce na dálku vůbec vhodná. Dle mého názoru je pro kreativitu zaměstnanců potřebné ‚user friendly‘ pracovní prostředí,“ je přesvědčena porotkyně a architektka Eva Le Peutrec a pokračuje:

„Jsme sociální tvorové a náš vývoj stojí od samého počátku na interakci s komunitou a na spolupráci. Naše efektivita se zároveň zvyšuje, pokud jsme obklopeni přírodou, potažmo v kancelářském designu zelení. Vnímám tak jako zásadní, aby se tyto tendence propojily ve všech úrovních návrhu – od urbanistických celků, architektonických návrhů budov, až po návrhy jednotlivých interiérů.“

Vítězové jednotlivých kategorií soutěže Kanceláře roku 2023

Vítězové Kanceláře roku 2023
Vítězové Kanceláře roku 2023

Kvalitní architektura

Důležitostí kvality architektury a rostoucí úrovní soutěžících realizací se zabýval ve svém hodnocení i další porotce, kterým je Oleg Haman, předseda Obce architektů: „Z hlediska designu je viditelný zejména trend, během kterého dochází k rozvolnění celkového prostoru do menších částí, kdy jeden prostor plynule přechází ve druhý. Zároveň zde dochází k rozdělení práce podle jejího charakteru do menších týmů, často i bez použití příček. Kromě toho oceňuji i důraz na přírodní materiály a přímo signifikantní použití značkového nábytku v sestavách, který se doplňuje atypickým nábytkem dělaným na míru prostor kvalitními, zejména českými výrobci.“

Celý článek na novinky.cz najdete zde.

Další příspěvky

Články z oboruDoporučujeme
07. 09. 2023
Čas čtení 4 min. Coworking je stále populárnější u živnostníků, malých i velkých firem. Co je zdrojem jeho úspěchu…

Děkujeme, že máte zájem.

Naši specialisté vás brzy kontaktují. Věříme, že společně najdeme nejlepší řešení dle vašich potřeb.

Pokud ale spěcháte, neváhejte nás kontaktovat na čísle: +420 723 244 537 .

Váš tým Scott.Weber Workspace 

Máš zájem o tuto pozici?

Napiš nám něco o sobě



Máš zájem o tuto pozici?


Napiš nám něco o sobě

Pošlete nám životopis