Váš zakladatel založil první co-workingový prostor v Praze v roce 2009, ale od té doby se požadavky posunuly… je některý z těch raných ještě otevřený?
Nešlo o úplnou rekonstrukci, i když jsme některé lokality, jako například Budějovickou alej, opustili. Neměníme lokality každé 2-3 roky. Necháváme si je, dokud splňují naše vysoké standardy. V dubnu jsme otevřeli The Park, v červnu Port7 v Holešovicích a začátkem příštího roku otevřeme DOCK.
Zvenčí se zdá, že je to docela jednoduché… pronajmout si prostor na dobrém místě, zajistit dobrou kávu a svěží design. Přesto jsme se nedávno přesvědčili, že ne všichni poskytovatelé co-workingu přežijí.
Poskytnout prostor, uvařit skvělou kávu, připravit mísu s ovocem a noviny zdarma – to jsou tak elementární úkoly, že nikoho nepřekvapí ani neohromí. To, co je opravdu těžké, je poskytovat dobré služby. Starat se o firmy, aby se nemusely soustředit na věci, které nesouvisejí s podnikáním. Nezapomeňte, že se staráme také o jejich zaměstnance, jejichž nároky jsou nyní díky přehřátému trhu práce velmi vysoké. Firmy mají problém přilákat a udržet si kvalitní talenty. Mladší generace jsou poměrně náročné na pohodu a na to, jak vnímají prostory, ve kterých pracují. Společnosti musí tyto požadavky splnit, aby si své zaměstnance udržely.
Nejde jen o to mít pěkný nábytek, pěkný design. Jde o to, aby je to zaujalo a lidé byli více propojeni. Musíme pořádat spoustu neformálních i formálních networkingových akcí. Proto si najímáme profesionály, kteří se zaměřují na organizaci aktivit pro naše klienty.
Poskytování těchto služeb je klíčové, ale vyžaduje zvláštní soubor dovedností, protože jde o podporu produktivity, uvolnění lidí a podporu fyzické a duševní pohody. Byli byste překvapeni, jak málo lidí to umí dělat správně.
Předpokládám, že v určitém okamžiku začala být výhodou i velikost vaší společnosti.
Je velmi obtížné zajistit ekonomickou udržitelnost podnikání na jednom, dvou nebo třech místech kvůli nákladům a vysokým nárokům na pracovní sílu. Také se nacházíme v období vysoké inflace, a to má dopad na plánování budoucnosti vašeho podnikání. Čím více lokalit máte, tím je to udržitelnější, protože vytváříte úspory z rozsahu. Máte fixní náklady na položky, jako je marketing, finance a lidské zdroje. Ty zůstávají stejné, ať už máte tři nebo šest provozoven.
Chcete-li získat nejlepší místa, musíte také získat důvěru pronajímatelů.
Přístup pronajímatelů k flexibilním kancelářím a coworkingu se za posledních 10 let změnil. Scott.Weber je nyní vnímán jako silná značka, která skutečně ví, jak provozovat úspěšné podnikání. Jsme největším hráčem na trhu s více než 30% podílem na pražském trhu. Pronajímatelé nás vnímají jako přínos, nikoliv riziko, protože aktivujeme jejich budovy a zvyšujeme jejich hodnotu.
V poslední době se stává, že nás velké firmy žádají, abychom pro ně vytvořili co-workingové pracovní prostory. Chtějí přilákat lidi, aby se vrátili do kanceláří, a tak investují do opravdu pěkných prostor, s novým nábytkem a designem. Ale stále se jim nedaří získat lidi zpět, a tak se obracejí na nás s prosbou o pomoc. Chtějí tento problém zadat externímu dodavateli, protože vědí, že to dokážeme. Firemní poptávka je něco, v čem vidíme obrovskou příležitost.
Lidé už nechtějí sedět u jednoho stolu osm hodin denně. Chtějí být chvíli u počítače, ale pak třeba dělat brainstorming s kolegy v otevřeném prostoru. Máte introverty, kteří chtějí odejít sami do místnosti pro soustředění, nebo extroverty, kteří si chtějí zahrát stolní fotbal nebo arkádové hry, což všechno můžeme nabídnout. Je to velmi individuální a my chceme poskytnout pohodlný prostor pro všechny jejich potřeby.
Je současné prostředí vhodné pro růst?
Hledáme budovy třídy A, ale žádné nové se nyní nestaví. V posledních třech čtvrtletích se nezačaly stavět žádné nové budovy. To je pro nás úzké hrdlo.
Největší překážkou růstu pro vás není poptávka, ale nabídka prostoru?
Jsme přesvědčeni o poptávce – jsme si jí jisti. Všechny realitní poradenské společnosti hovoří o tom, že poptávka po flexibilních kancelářích a coworkingu poroste. Ale my jsme omezeni na novostavby a kanceláře vysokého standardu a výstavba nových budov třídy A se zastavila.
Druhým omezením je pracovní síla potřebná k provozu tak velkého počtu budov. Abyste mohli poskytovat kvalitní služby, potřebujete mít kvalitní lidi, skutečné profesionály pro správu komunit, pro pořádání akcí, pro správu budov, IT a tak dále. Ale trh s lidskými zdroji a IT je přehřátý, takže je těžké najít dostatek kvalitních lidí pro provoz všech těchto lokalit.
Celý článek na portálu theprime.cz si můžete přečíst zde.